Prieš trejetą metų rašiau apie tai, jog „Sony“ vienašališkai pakeitė „PlayStation 3" žaidimų kompiuterio vartotojo sutartį (EULA) ir pateikdama kompiuterio atnaujinimą, leido sau šeimininkauti vartotojo kompiuteryje, keisti jo funkcionalumą ir taip toliau. Kompanija norėjo pabrėžti, jog vartotojas kompiuterį tik nuomojasi iš „Sony“, o ne įsigyja, kaip daiktą.

Taigi, pradėkite pratintis prie minties, jog ir automobilius greitu laiku nepirksime, o nuomosimės iš gamintojų. Ir gamintojas galės bet kada deaktyvuoti automobilį nuotoliniu būdu. Elektrinis „Renault Zoe“ automobilis, pirmasis DRM sistemų „paukštelis“, atskridęs ne į skaitmeninių pramogų ar kitą su kompiuteriais tiesiogiai susijusią rinką. Gamintojas gali ne tik stebėti tai, kaip vairuotojas vairuoja, bet ir išjungti elektromobilio bateriją.

Kaip nurodo „Free Software Foundation“ fondo Europos padalinio svetainės tinklaraščių skiltis, automobilis parduodamas be baterijų. Pastarosioms gauti, pirkėjams teks pasirašyti nuomos sutartį su automobilio gamintoju. Ir, kaip nurodoma, tinklaraštyje, sutartyje gamintojas sau pasilieka galimybę deaktyvuoti akumuliatorių įkrovą, sutarčiai pasibaigus.

Anot „Spiegel“ straipsnio („Google“ vertimas), „Zoe“, kaip ir daugelis kitų elektromobilių, šnipinėja savo šeimininkus ir renka duomenis apie tai, kaip vairuojamas automobilis: kur ir kokiu greičiu važiuojama, kada kraunama baterija ir taip toliau. Negana to, šie duomenys slapčia yra persiunčiami automobilio gamintojui.

Tačiau „Renault“, atrodo, nusprendė žengti dar toliau - įdiegti nuotolinio valdymo galimybę. Žinant tai, kaip gamintojai „uoliai“ „apsaugo“ automobilines sistemas, pagrįstai galima baimintis, jog tokiomis galimybėmis gali pasinaudoti piktavalės trečiosios šalys. Galų gale, jie gali tiesiog papirkti „Renault“ darbuotoją. Vyriausybės atstovai taip pat tam tikrais atvejais, pavyzdžiui, vykstant kokiems nors rengini ams, gali būti suinteresuota pasinaudoti galimybe išjungti automobilius tam tikroje srityje.

Trumpai tariant, laisvės ir nepriklausomybės simboliu kažkada buvęs automobilis pamažu tampa paauksuotu kalėjimu ant ratų, kurio kol kas niekas dar nerakina. Tačiau tokia galimybė paliekama. Ir tikrai ne mums... Gal jau laikas susimąstyti, kuria kryptimi einame ir pradėti garsiai sakyti savo nuomonę. Ir patikimiausias būdas tai daryti - argumentuoti savo pinigine.